آموزشی

ساخت وبلاگ

هر راننده ای میدونه که تو شرایط های مختلف رانندگی متفاوت هستش و دیگه این برای هممون اثبات شده است که کنترل رانندگی در سطوح لغزنده و دارای گل و لای بسیار دشواره و نیازمنده مهارته که اگر چنانچه یه حرکت غیراصولی ونادرست مثل ترمز زیاد یا گاز دادن بیش از حد سبب هرزشدن لاستیک های میشه و باعث میشه از مسیر منحرف بشه.

یا سبب میشه تو گل و لای فرو برید و شرایط رانندگی براتون سخت بشه.

رانندگی در گل و لای

راهکار چیست؟

در گل و لای چطوری رانندگی کنم؟

این موضوع رو در نظر داشته باشید در گل و لای فشار باد لاستیک ها باید 20 یا نهایتا 25 درصد باشه و در هنگام خرید لاستیک حتما لاستیک هایی رو تهیه کنید که خاصیت تمیزکنندگی داشته و فاصله بین آج های لاستیک زیاد بوده و خشن باشه تا در شیار لاستیک گل و لای جمع نشه.

مثلا در نظر بگیرید با دوستانتان تصمیم دارید در یک مسیر آفرود به یک جاده سربالایی با شیب زیاد که بسیار لغزنده است و سطوح آن پر از گل و لای هستش قدم بردارید در چنین شرایط رانندگی بهتره قبل از این که از شیب بالا برید دنده رو در حالت سبک 3یا 4 بذارین چون اگر از همون اول دنده سنگین 1یا 2 بذارین ماشین شتاب لازم رو نداره و تو وسط شیب گیر میکنیدو چرخ ها هرز میرند . سرعت انتخابی شما بهتره بین 30-40 کیلومتر باشه تا بتونین مسیرو با موفقیت سپری کنید.

این موضوع خیلی مهمه که در طول رانندگی در سطح شیب داری که پر ازگل و لای از اضافه گاز دادن پرهیز کنید و دنده ماشینو هی کم و زیاد نکنید چون به لاستیکها شوک وارد میشه و باعث میشه گیر کنند.

رانندگی در گل و لای

اگر دیدین ماشین دیگه جلو نمیره و وایستاده به هیچ وجه ترمز نکنین چون دقیقا نتیجه معکوس داره و راهکار اینه دنده ماشین رو حالت دنده عقب قرار بدین اینطوری ماشین سر نمیخوره و با سرعت کم به سمت پایین بر میگرده.

در این حالت اصلا ترمز نگیرید چون تعادل ماشین بهم میخوره و خطر چپ شدن ماشین شما رو تهدید میکنه .

بهترین کار اینه خونسردی خودتونو حفظ کنید چون مسلما اگر نتونین مسلط به رانندگی باشید تصمیمات درستی نمیتونیم بگیرید که خطرات زیادی رو برای شما در پی خواهد داشت.

حالا در نظر بگیرید از همون مسیر سراشیبی قصد دارید بیاین پایین حتما دنده رو در حالت سنگین قرار بدین در این حالت گیربکس به خودروی شما اجازه سرعت گرفتن در سرازیری نمیده و سعی کنین سرعت ماشین رو زیر 12 کیلومتر بر ساعت حفظ کنید.

در خودروهای جدیدتر سیستم های الکترونیکی خودرو طوری طراحی شده است که نیاز به مهارت رانندگان نداره از اضافه شدن سرعت و یا هرز رفتن لاستیک ها در سراشیبی های جلوگیری میکنه به همین جهت رانندگی برای اون راننده اسون میشه

در افرود سواری در مسیرهایی با گل و لای بالا ابتدا باید مسیر توسط راننده رصد بشه و عمق گل و لای توسط رانندگان خودروها بررسی بشه در غیر اینصورت اگر بدون فکر وارد این مسیر بشید شک نکنید که تو گل و لای گیر  میکنین.

فرض کنین با یه تیم 5 افروده وارد این مسیر شده اید حداقل دو خودرو باید وینچ داشته باشند. و در ابتدا و انتهای ماشین های دیگر قرار بگیرند

 که در این صورت خودروها که دارند به دنبال خودروهای وینچ دار حرکت میکنن رد لاستیک ها را دنبال کنند و با حفظ فاصله و سرعت حرکت کنند.

قطعا نوع لاستیک ها تاثیر بسزایی در حرکت در این گل و لای را خواهد داشت .

اینو یادتون داشته باشید که وقتی توی این مسیرها میخواین رانندگی کنید حتما از وجود سنگای ریز و درشتی که وجود داره آگاه باشید و اگر دنده مورد استفاده شما سنگین باشه به زمین فشار بیشتری وارد میکنه و احتمال اینکه تو گل و لای فرو برین خیلی زیاده.

این نکته رو هم تو ذهنتون داشته باشید که از گاز دادن زیاد و ترمز کردن زیاد بپرهیزید.

رانندگی در گل و لای

حالا اگر تو مسیرای جنگلی در یک جاده باریک بودین اگاه باشید که احتمال سرخوردن زیاده پس حتما ماشینارو به هم وصل کنید و بایک سرعت حرکت کنید که اگر خودرویی منحرف شد به وسیله خودروهای دیگر از سقوط آن جلوگیری کنید.

چون تو مسیرهایی که گل و لای زیاده وقتی سرعت ماشین از بازه ای که در بالا گفتیم بیشتر بشه فرمون ماشین دیگه درست عمل نمیکنه و امکان منحرف شدن از مسیر وجود دارد.

.

بیشتر بخوانید:

چی باعث خوردگی رنگ ماشین میشه؟

آموزشی...
ما را در سایت آموزشی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : زهره نجیبی zohrehnajibi بازدید : 200 تاريخ : چهارشنبه 31 فروردين 1401 ساعت: 18:14

یه موضوع جالبی که امروز میخوام توی این مقالم دربارش صحبت کنم که اونم رنگ ماشینه!

رنگ ماشین علاوه بر داشتن ویژگی زیبایی برای یه خودرو وظیفه مهم تری داره که اونم اینه که از خودرگی بدنه ماشین جلوگیری کنه. که میخوام در ادامه بگم :

چه چیزایی باعث خوردگی رنگ ماشین میشه؟

خوردگی بدنه خودرو

همه ما فکر میکنیم که فقط تصادفات رانندگی یا ساییدگی خودرو با جایی باعث اسیب رسیدن به رنگ ماشین میشه ولی باید بگم شرایط آب و هوایی و نور آفتاب نیز شدیدا باعث اسیب رسیدن به این پوسته رنگی می شود و حتی در شهرهایی که نورآفتاب بسیار تند و شدید است باعث پوسته پوسته شدن رنگ ماشین و نهایت کنده شدن آن میشه که میتونه آسیب جدی به ماشین وارد کنه!

  • این چیزی که میخوام براتون بگم شاید براتون باور کردنی نباشه و اون اینه که نورافتاب علاوه بر این که میتونه به بدنه ماشین صدمه جدی وارد کنه میتونه سلامت سرنشینان رو هم بخطر بندازه چون قطعات پلاستیکی موجود در داخل کابین زمانی که نور افتاب شدید قرار میگیرند و گرم میشن شروع به انتشار گازهایی میکنن که شدیدا برای سلامت سرنشینان خطرناک باشه.
  • مورد بعدی که یه سم جدی برای بدنه ماشین هستش فضله حیوانات و پرنده ها است که به دلیل اسیدی بودن چنانچه مرتب تمیز نشه باعث پاک شدن رنگ خودرو میشه و در نگاه اول متوجه میشید که رنگ اون قسمت ها با سایر قسمت های خودرو متفاوته!
  • یه عامل مهم دیگه ای که شاید اصلا بهش توجه نشه وجود گردو غبار و ریزدگردهای موجود در هواست که روی بدنه ماشین میشینه که اگر شما بیاین به دستمال یا حوله خشک این گردو غبارو از رو ماشین پاک کنین صد در صد دارین به اون رنگ آسیب میزنین چون با اینکار روی ماشین خط و خش ایجاد می کنید.

بیشتر بخوانید: بوستر ترمز چیست؟

 

  • اگر بخوام به دلایل بیشتر بابت خوردگی و تغییر رنگ ماشین اشاره کنم میتونم  بارون اسیدی یا ریختن شیره درختان و گیاهان و یا شست و شوی بیش از حد در کارواش با مواد شوینده شیمیایی رو براتون مثال بزنم که همگی بسیار آسیب زننده هستند برای بدنه خودروی شما

راهکار جلوگیری از خوردگی بدنه خودرو چیست؟

بهترن راهکاری که میتونم بهش اشاره کنم پارک کردن خودرو در پارکینگ های مسقل هستش که از نورآفتاب، گرد و غبار و فضله پرندگان و ... به دور است. ولی در شهرهای پر جمعیت معمولا مشکل پارکینگ بسیار زیاد بوده ولی میتونین از روکش یا چادر ماشین استفاده کنین که تا حد زیادی میتونه از آسیب دیدن رنگ بدنه جلوگیری کنه!

 

اگر با همه مواردی که گفتیم بدنه ماشین دچار خط و خش شد چه کنیم؟

پیشنهاد میکنم تا حد امکان از ایجاد این خط و خش ها در خودرو جلوگیری کنید ولی چنانچه این خط و خش ها ایجاد شد و توجهی به آن نکردین باعث زنگ زدگی و خوردگی بدنه خودروی شما میشه! و شما حتما نیاز به نقاشی خودرو دارین که با این وجود ممکنه رنگ اصلا درست رو ماشینتون نشینه و ظاهر دلنشینی نداشته باشه!

حال اگر بدنه خودرو دچار خوردگی و آسیب شد راه های زیر پیشنهاد ما به شماست که در ابتدا باید آگاه شید که میزان این خوردگی های چقدره و تا چه حد از عهده شما بر میاد.

بدنه هر خودرو از سه لایه تشکیل شده است :

  •  

رنگ اصلی

  •  

که در ابتدا باید بدونین که این خسارت به کدوم لایه وارد شده چون ترمیم هر لایه با دیگری متفاوته ! ولی این نکته رو در نظر داشته باشید که هر چقدر خوردگی به بدنه خودرو نزدیک تر باشه میزان ترمیم سخت تره!

برای لایه های بالاتر شما میتونین از یه قلم رنگ مخصوص اینکار استفاده کنید .

یه چیز خلی جالب رنگ بدنه ماشین شما یه شماره ای داره که میتونین این شماره رو زیر در موتور خودرو پیدا کنید و قلم موی مناسب  این کارو پیدا کنید

خب حالا که فهمیدین قلم خشگیر مناسب خودروی شما چیه و تهیش کردین اول محلی که قراره رفع خشگیری کنید با آب و صابون خوب بشورید که در صورت داشتن گرد و غبار و آلودگی تمیز شه سپس از یه سنباده نرم استفاده کنین و محل مورد نظر رو خوب سنباده کشی کنید . ( دقت کنید استفاده از خمیر دندون بی تاثیر نیست تو عملکرد کارتون)

اگر دیدین خراشی که ایجاد شده به اندازه کافی کوچیکه میتونین با پولیش به رفع آن بپردازین .

کلام آخر

ما به عنوان یه استارت آپ تخصصی باطری ماشین و سایر قطعات خودرویی تاکید میکنیم تا انجا که امکان پذیر است از فضای مسقف برای خودرو خود استفاده کنید تا کمترین صدمه به خودروی شما وارد بشه!

 

 

آموزشی...
ما را در سایت آموزشی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : زهره نجیبی zohrehnajibi بازدید : 186 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 18:06

توی این مقاله میخوام درباره یه قطعه کلیدی تو خودرو بنویسم و از اهمیت این قطعه بگم. همانطور که تو مطالب قبلی که براتون نوشتم و بهتون هم گفتم تیم باتری کار که یه استارتاپ تخصصی در زمینه خودرو و خرید باطری ماشین هستش و دائما در تلاشه که بهترین خدمات رو به مشتریان خودش ارائه بده.

و اما بوستر ترمز، خودتون قطعا میدونین هر کدوم از قطعات برای کم کردن یه فشار و بار از روی خودرو در هنگام رانندگی سرنشین است.  یکی از این قطعات بوستر ترمز هستش که اسمشو از مکانیک و تعمیر کننده ماشینتون زیاد شنیدید.

بوستر ترمز

بوستر ترمز کارش چیه؟

یکی از قطعات استفاده شده در ترمزهای دیسکی خودرو ، بوستر می باشد. لازم به ذکر است که در ترمزهای طبلی، بوستر ترمز وجود نداره. کار اصلی بوستر ترمز تقویت کردن نیروی وارد شده از سمت راننده در سیستم ترمز هستش یعنی با وجود این قطعه راننده نیاز نداره فشار بیشتری به پدال ترمز بیاره و در اصطلاح خودمون ترمزی که میگیریم راحت تر و نرم تره ولی اینو در نظر بگیرید که بوستر ترمز زمانی که ماشین خاموشه کار نمیکنه بخاطر همینه پدال ترمز سفته !

شکل ظاهری بوستر ترمز به چه صورت است؟

به لحاظ فیزیکی و ظاهری بوستر ترمز به شکل یک قوطی فلزی مشکی رنگ است که جاش پشت موتور سمت راننده است. که اگر کاپوت رو باز کنید میتونید این قطعه رو ببینیدش.

اجزای بوستر ترمز

بدنه فلزی

جایگاه فشار ثابت

جایگاه فشار متغیر

سوپاپ کنترل – سوپاپ یک طرفه یا سوپاپ هوا

دیافراگم لاستیکی

میله رابط : کار اصلی این قطعه فلزی ارتباط بین پیستون و پدال ترمز است که در قسمت میانی بوستر واقع شده است.

پیستون : کار این پیستون در واقع فشارحاصل از دیافراگم توسط این قطعه انجام میشه.

فنر بوستر: کار این فنر اینه که پیستون رو به حالت اولیه برمیگردونه

اجزای بوستر ترمز

جالبه بدونین که سایز بوستر ترمز در اندازه های مختلف مثل 8-9-10 اینچی بوده که این سایز با توجه به سایز پمپ ترمز در هر خودرو  انتخاب می گردد.

عملکرد یک بوستر ترمز چگونه است؟

شاید براتون جالب باشه بدونین که اسم دیگه بوستر ترمز بوستر خلا هستش و این نشون میده که این قطعه برای شروع کار خودش نیازمند یک فضای خلا داره که این فضا توسط شلنگ خلا از موتور ماشین به بوستر منتقل میشه و در جایگاه فشار ثابت در بوستر ترمز ذخیره می گردد.

زمانی که راننده پاشو میذاره رو پدال ترمز، میله رابطی که در بالاتر بهش اشاره کردیم اجازه میده هوای بیرون به جایگاه فشار متغیر منتقل بشه و سوپاپ هوا به سوپاپ هوشمند بین دو محفظه متصل است و با باز شدن آن، سوپاپ هوشمند بسته می‌شود و خلاء موجود در محفظه‌ی فشار ثابت بدون تغییر باقی می‌ماند. همین امر بین محفظه‌های دو سمت دیافراگم ایجاد اختلاف فشارمی‌کند. به این ترتیب که، این اختلاف در دو سوی دیافراگم فشار وارده از یک سوی آن را افزایش داده و با فشار پیستون به دسته‌ی آن که بخشی از میله‌ی رابط است، به پیستون سیلندر اصلی را با فشار بیشتر حرکت می‌دهد. با رها کردن پدال ترمز، فنر برگشت دهنده‌ی پیستون بوستر نیز رها شده و سوپاپ هوا بسته، سوپاپ هوشمند باز می‌شود و ارتباط بین دو سمت دیافراگم توسط آن، برقرار می‌گردد.

حالا توی این شرایط در جایگاه های بوستر خلا وجود داره. باید بگم بهتون که در سوپاپ های یک طرفه، هوا نمیتونه وارد بشه به خاطر همینه بوستر در دو حالت ثابت و متغیر فعاله!

 

بوستر ترمز چه گونه هایی دارد؟

بوستر ترمز بر سه نوع است:

بوستر مستقیم

بوستر غیر مستقیم

بوستر دو پیستونه

در بوستر ترمز مستقیم زمانی که راننده پاشو میذاره رو پدال مستقیما این فشار منتقل میشه. ولی در بوستر ترمز غیر مستقیم وقتی راننده پاشو میذاره رو پدال ترمز اول فشار وارده به پمپ ترمز منتقل میشه سپس از طریق روغن ترمز به بوستر منتقل میگردد.

در خودروها عموما از این دو نوع استفاده میشه و مرسوم تره ولی نوع دیگری از بوستر ترمز به نام بوستر دو پیستونه وجود داره که در خودروهای پیشرفته تر مورد استفاده قرار میگیره که ابعادش کوچیکتر ولی قدرتش بالاتره!

جمع بندی

اگر چنانچه علاقه مند به مطالب اینچنینی و اخبار مربوط به خودرو هستین پیشنهاد میکنم حتما یه سر به پیج ما بزنین کافیه اینجا کلیک کنید.

 

 

آموزشی...
ما را در سایت آموزشی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : زهره نجیبی zohrehnajibi بازدید : 172 تاريخ : سه شنبه 16 فروردين 1401 ساعت: 14:05

چرا دزدگیر ماشینم کار نمیکنه؟

توی این مقاله به عنوان یکی از کارشناسان باتری کار میخوام علت های عدم  کارکرد درست دزدگیر ماشینو بررسی کنم. برای همه ماهایی که سال هاست از خودرو استفاده میکنیم ممکنه اتفاق افتاده باشه که دزدگیر ماشین کار نکنه که علت های مختلفی داره که باهم به بررسی این موضوع میپردازیم ولی دقت کنید که مهم ترین علت کیت داخلی دزدگیر می باشد.

اگر دوست داشتین این مقاله رو تا انتها با من همراه باشید تا علت هارو باهم بررسی کنیم و برای هر کدوم یه راهکار خوب و مناسب ارائه بدیم.

دلایل عدم کارکرد دزدگیر ماشین چیست؟

زمانی که میخوایم رو ماشینمون دزدگیر نصب کنیم با انواع و اقسام دزدگیرهای مختلف مواجه میشیم که هر کدوم در نوع خود دارای یک سری ایرادات و حسن های مختص به خودشون هستن بنابراین در هنگام خرید قدرت انتخاب ما بالا میره که ما باتوجه به بودجه ای که برای اینکار کنار گذاشتیم و سلیقه کلی انتخاب داریم .

وقتی دزدگیر ماشین به هردلیلی کار نکنه این استرس و اضطراب بابت ربوده شدن ماشین همیشه با ما همراهه که ما دو تا گزینه داریم یه راهش اینه که ما کارو بسپاریم به کاردون و خودمون کنار وایستیم و بعد از درست شدن دزدگیر با خیال راحت ماشینو تحویل بگیریم و یه راه دیگه اینه که شروع کنیم به ازمون و خطا و تست دلایل مختلف کارنکردن دزدگیر ماشین تا به اون نتیجه لازم برسیم و رفع ایراد کنیم و خودمون رو از شر این استرس ازاد کنیم.

البته این موضوع رو در نظر داشته باشید که گاهی وقت ها این ایرادات اساسیه و به این راحتیا درست نمیشه و حتما یه فرد متخصص باید به رفع ایراد بپردازه.

برای دونستن جزییات بیشتر در ادامه با من همراه باشید تا در هنگام بروز این مشکل به یه جمع بندی درست برسید و تصمیم خوبی بگیرید.

  • خرابی ریموت
  • عدم کارکرد درست قفل مرکزی
  • وجود مشکل در فیوز دزدگیر
  • فرسوده شدن دزدگیر
  • عدم کارکرد صحیح آنتن ریموت
  • عدم ارتباط درست کلید با خودرو

 

حالا به بررسی دقیق تر هر کدام از موارد فوق میپردازیم:

یکی از دلایل اصلی وقوع این مشکل وجود مشکل در قفل مرکزی خودرو میباشد. این اتفاق بسیار شایع بوده و به دلیل گرد و غبار موجود یا آلودگی های مختلف مسدود می شود و مثل گذشته کار نمیکنه بنابراین حتما پیشنهاد میشه که مدام تمیزش کنید.

 

دلیل دیگر کار نکردن دزدگیر خراب بودن یا اتمام باتری ریموت می باشد. خب همونطور که خودتون میدونین باتری یه قطعه مصرفی هستش و قطعا بعد از استفاده تموم میشه و قابل استفاده نیستش که میتونین باتری های جدید رو جایگزین کنید.

و اگر شما باتری رو عوض کردین و مشکل حل نشد باید به این نتیجه برسید شاید ریموت شما دچار فرسودگی شده و امکان تعمیر نیست و باید کلا بذارینش کنارو ریموت جدید بخرین.

 

در بالا گفتیم دلیل سوم وجود عیب در فیوز دزدگیر نیز باعث عدم کارکرد صحیح دزدگیر میشه: همانطور که مطلع هستین هر دزدگیر ماشین از قطعات مختلفی تشکیل شده است که فیوز نیز یکی از این قطعات می باشد که برای این که متوجه بشید مشکل از فیوز است یا نه شما نیاز به یک مولتی متر دارید تا فیوز دزدگیر رو تست کنید.

 

یه پیشنهادی دارم براتون همون اول که ماشین رو خریدین یه کلید یدکی از روش بسازید چون ممکنه با گذر زمان ارتباط بین کلیدهای دزدگیر و ماشین خراب باشه با وجود کلید یدک شما برنامه ریزی درست رو تو ریموت دارین.

 

یه چیز دیگه که به ذهنم رسید تا بهتون بگم اینه علت کار نکردن دزدگیر ماشینتون ممکنه وجود ایراد در آنتن ریموتتون باشه که ممکنه در اتصالات اون مشکلی به وجود اومده باشه و کلا ممکنه یه ایراد سخت افزاری داشته باشه که حتما باید توسط لحیم کار باید تعمیر و درست بشه .

 نتیجه گیری

توی این مقاله من بعنون یک کارشناس فنی خودرو در تیم قوی باتری کار که یک استارت اپ تخصصی در زمینه خرید باتری ماشین هستش به شما توصیه میکنم چنانچه ریموت شما دچار مشکل کار رو به یه ادم متخصص بسپارید تا در کمترین زمان ممکنه به حل مشکل شما بپردازه.

 

دزدگیر ساده

دزدگیر و نتیجه‌گیری اجمالی

در این مقاله تلاش کردیم تا از مشکلات دزدگیر‌ها و ریموت‌های آن‌ها صحبتی داشته باشیم. همان طور که مطالعه کردید، این مشکلات می‌توانند گوناگون باشند. پس برای هر یک از نواقص باید استراتژی خاصی را مد نظر قرار داد. امیدوار هستیم که هیچ گاه دچار مشکلات بزرگی از این لحاظ نشوید و همواره دزدگیر با کیفیت و خوبی را در اختیار داشته باشید. حال اگر ایراد مربوط به دزدگیر شما جدی باشد، می‌توانید آن را به فردی متخصص واگذار کنید. افراد زیادی هستند که مشکل شما را در کمترین زمان و با نازل‌ترین قیمت‌ها برطرف می‌کنند.

 

 

آموزشی...
ما را در سایت آموزشی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : زهره نجیبی zohrehnajibi بازدید : 151 تاريخ : يکشنبه 14 فروردين 1401 ساعت: 14:28